Wednesday, November 16, 2011

Rain Man (Barry Levinson, 1988)

Alljärgnev arvustus on esmakordselt ilmunud ajalehes „Kostabi“ (nr 2/1993).


Vihmamees: õigus elada omaenda maailmas


«Vihmamees»/«Rain Man». Režissöör: Barry Levinson, helilooja Hans Zimmer, peaosades: Dustin Hoffman ja Tom Cruise. United Artists. USA 1988.


Batmanid ja Rain Man

Aastakümneid on Hollywoodi produktsiooni seas olnud kindel koht koomiksilaadsetel filmidel, kus kangelase nimeks on Super-, Spider-, Flash-, või siis Batman. Nüüd, kus Eestigi filmiturg  on üle ujutatud peamiselt teismeliste maitsele sihitud kommertsfilmidega, on alati värskendav elamus vaadata mõnd kinosaali eksinud väärtfilmi. Nagu näiteks Barry Levinsoni lavastatud 1988. a. USA tippfilmi «Rain Man», mida saigi alates 18. jaanuarist vaadata mänguautomaatide lõgina saatel kinos «Athena».


Filmi nö nimiosa, autistlikku meest kehastanud Dustin Hoffmanile oli see 22. filmiroll ning tõi ka staarile Oscari. Seda osatäitmist peab Hoffman oma 80ndate lõpu lemmikprojektiks, mille käigus sukeldus ta isiklikult autistide ellu (intervjuust ajakirjale «VOX» 1992). Raymondi roll  «Vihmamehes» on vaatajale kindlasti samavõrd rabavalt üllatuslik, kui Dorothy S. Pollacki «Tootsie's» või nüüd kapten Hook S. Spielbergi filmis «Hook». Teist peaosalist, Raymondi venda Charles Babbittit mänginud Torn Cruise oli 1988. alles teel oma praegusele hüperedule.


Minu jaoks oli «Vihmamehe» põhisisuks kahe maailma lähenemine ja põrkumine. Tinglikult annab neid edasi sõnapaar

autod ja autism

Charles Babbitt töötab sportautosid müüvas ettevõttes. Torn Cruise on oma osa välja mänginud praktiliselt meelestatud, pisut urbanistlikult neurootilise inimesena. Kuigi sellist tüüpi kohtab ameerika filmides sageli, pole ta siin stamp, pigem tegelane otse elust. Charles asub kohe tegutsema, olles kuulda saanud, et isa on ta oma testamendis ilma jätnud 3 miljonist, pärandades vaid vana auto. Julgen siinkohal väita, et paljudes ameerika filmides on tõusnud auto tegelaskuju kõrgusele – olgu selleks Cadillac või Thunderbird, seekord Buick'i 1947. a. haruldane mudel. See auto loobki esimese kontakti Charlesi ja tema seniteadmata venna Raymondi (Hoffman) vahel. Auto seob neid samamoodi nagu mälestus isast endastki.



Raimond (Ray) kannatab psüühilise hälbe, autismi all. Ta on endassesulgunud ja tegutseb välisilma eirates üksnes endasiseste aistingute järgi. Ray elab omaenda maailmas, nagu ütleb filmis ta hooldaja dr. Bruner (Gerard R. Molen). Et saada venna hooldajana päranduse endale, viib Charles Ray varjupaigast kaasa. Siin käivitubki filmi süžeeline dünaamika. Pöördeliseks stseeniks on Ray suundumine suurde (täiskasvanute) maailma - autosõit üle kõmiseva terassilla. See on otsekui (taas)sünnivalu. Sydney Pollacki filmis «Bobby Deerfield» (nagu ka selle aluseks olevas Remarque´i romaanis) on samaväärne kujund raudteetunnel.



«Kuhu sa teel oled, Ameerika, oma särava autoga öhe kihutades?» (Jack Kerouac «Teel»)

«Vihmamehe» põhiosaks saabki pidev teelolek, odüsseia. Mitmed episoodid vendadevahelistest suhetest, aga ka linateos tervikuna omab paralleele Wim Wendersi filmiga «Paris.Texas.» Eks mõlema filmi aineks ole inimsuhete psüühiline analüüs ameerika kiirtee-ühiskonnas. Ameerika uuemas mütoloogias sümboliseerib maantee põgenemist, püüdu füüsilisesse või vaimsesse vabadusse (eriti oluline beatnike loomingus). Kuid «Vihmamehes» on liikumisel teine sisu - Charles on hirmul pideva hilinemise ja ajakadudepärast ning Ray'd frustreerib äralõigatus tavapärasest tegevusest turvalises ümbruses. Tema meelest on ringikihutamine absurdne.



Barry Levinsoni filmi ei tohiks võtta komöödiana, millena on teda küll välja pakutud. Kuigi «Vihmamehes» esineb koomilisi situatsioone (mis tekivad Ray kummalise loogika või ta fenomenaalse mälu tõttu) ning ka veidi sooja huumorit, asetseb filmi telg siiski mujal. Ei ole tegu ka järjekordse «maanteesaagaga», millel seekord veidrad lisandid. Arvan, et «Vihmamehe» saab žanrilt paigutada psühholoogilise draama laia mõiste alla. Filmi põhiprobleemi võib sõnastada järgmiselt: kas Charlesil oli õigus tuua Ray oma maailma, kiirteede ja terase, neooni ja raha maailma? Kas tal oli õigus venda ilma jätta tema enda veidra loogikaga kooskõlas olevast keskkonnast? Mida pakkus Ray'le välisilm? Filmi finaalis ei suuda ta teha iseseisvat otsust oma tuleviku kohta. Ray loogika ei saa teda enam aidata, sest see on segi paisatud. Välisilmas on ta kogenud paljutki uut, uusi tõdesid, võibolla isegi armastust (Iris ja Susanna). Korraks oli isegi tekkimas lähedasem mõistmine vennaga (stseen vannitoas, kus Ray meenutab oma lahkumist kodust ning koguni teatavaid ühiseid mälestusi). Kuid sügavam sõprus jääb tulemata Charlie kodust võõrandumise tõttu. Tema maailma ei saa enam tekkida kohta venna jaoks. Ka Charlie ärimaailmas tekkinud elustiili ei saa pidada täiesti normaalseks, seda vähem on tal õigust otsustada teiste saatuse üle.

Valeria Golino Susanna osas
Võib teha ühe oletuse. Võibolla polegi filmis näidatud kiirteel kihutaja ja autist sugugi otseselt võetavad tegelaskujud. Ehk sümboliseerivad nad hoopis kaht erinevat elustiili, meelelaadi? Ehk koguni erinevaid kultuure? Ja siit järeldus: õigus elada omaenda maailmas peab olema elementaarne inimõigus.